S příchodem letního Slunovratu se blíil i závěr kolního roku. Na vysvědčení mi samé jedničky pokazil zeměpis a dějepis, take jsem premiantky třídy Alenu Sýkorovou a Pavlínu Doffkovou nakonec nedohonil. Ale jen pomyslně. e bych se někam tval, za nejlepím prospěchem, to jsem neměl v povaze. Preferoval jsem harmonii a křečovitou snahu za kadou cenu jsem si dokázal odpustit. Oba předměty, a dějepis dokonce s monopolním zastoupením, vyučoval v esté třídě manel naí třídní učitelky Zdeněk Kníe. Nic ve zlém, pane učiteli, působil jste na mě jako morous, člověk problematické povahy, a já s těmito lidmi jen stěí vycházím. Raději se jim vyhýbám, ale vyhnout se právě Vám, nebylo reálné. Oba jsme tedy to dočasné období museli přetrpět, přitom zeměpis patřil k mým oblíbeným předmětům a orientace v mapách dokonce k jednomu z mých koníčků.
S dějepisem jsem vak urputně bojoval. Urputně. Ji tehdy v raném dětském věku mi připadalo stupidní, proč se lidé mezi sebou museli rvát o kadý kámen, o kadičkou mez, a přitom se nedokázali dohodnout, aby uívali společného bohatství, které planeta Země nabízí pro vechny ivé bytosti. Bez rozdílu, bez protekce. V hodinách dějepisu jsem se od pana učitele dozvěděl, e doslova, cituji: "Od Slunce se odtrhl kus havé hmoty, obíhal kolem něj po miliony let, postupně chladl, a tak vznikl planetární systém včetně naí Země." Poprvé jsem uslyel o Darwinově teorii vzniku a vývoje člověka z opočlověka, potamo z opic, a korunu tomu vemu nasadil papírovým plakátem stavby egyptských pyramid, kde svalnatí otroci stavěli po dlouhá desetiletí stavby z kamenných bloků, jejich hmotnost přesahovala desítky tun.
Výklad pana učitele jsem nebral vůbec váně s jakýmsi vnitřním pocitem, který mi napovídal, e je vechno docela jinak. A učit se nazpamě dějiny válek a krveprolití od starověké říe Římské a po obě světové války dvacátého století jsem povaoval za nutné zlo, abych alespoň náznakem pochopil, kde jsem se to vlastně narodil. kolní osnovy a můj vlastní úsudek do sebe nezapadaly, nicméně jsem si byl alespoň vědom, e "svou" vnitřní pravdu nemohu nikde vykládat na potkání, a e výborný kolní prospěch jistě v budoucnu platně zúročím.
S pěkným vysvědčením jsem se pochlubil i babičce, samozřejmě, e měla radost z mého kolního úspěchu, neočekával jsem vak ádné dary, jako nové kolo, kolečkové brusle nebo kopací míč. Nejvíc jsem se těil, a babička opět rozbalí své kuchařské umění a vloí svou energii do nějaké dobroty. Mohl jsem si přát v podstatě cokoliv, leckdo by si vybavil smaený řízek, bramborové knedlíky s uzeným a pečené kuře. Já měl raději vynikající domácí makové buchty nebo koláče, makaróny s nějakou dobrou omáčkou, či úasné bramborové placky.
Dalím potěením, je nám s Luboem babička nedokázala odepřít, byly výlety do nedaleké obce Stehelčeves k místnímu vyhláenému koupaliti. Těili jsme se na koupání v mělké vodě poární nádre a kus cesty nás povozila v dvoukoláku s bantamovými koly. Brali jsme si s sebou velkou svačinu. Znáte to, po cachtání v bazénu pěkně vyhládne. Zpestřením byla i modrá nafukovací matrace a pro pinkání na trávníku dětský nafukovací míč z Fatry Napajedla. Luboovi se jednou, v jeho občasné zbrklosti, podařilo nečekaně lápnout na konci mělké části bazénu do prázdna, nedolápnout na dno a sjet do hloubky. Rychlý neočekávaný skluz způsobil, e se napil vody, moc nescházelo, a býval by utonul. Natěstí byla babička nablízku a včas ho vytáhla z vody na břeh. Vechno dobře dopadlo, před paní Krejzovou jsme raději o této události pomlčeli, abychom mohli stehelčevský bazén navtěvovat i v dalích parných dnech, navečer u si Lubo pomalu na polykání andělíčků ve vodě ani nevzpomněl, mohli jsme tedy zasednout ke stolu, povečeřet vynikající bramborové placky a těit se na večerníček "O zvířátkách pana Krbce ..."
Televizní hlasatel Alexander Hemala ??an> ???B ? ???r?? 7 T ???r??? 0 ş ???